Desi în ultimii ani a devenit tot mai uzitat ca metoda – instrument de dezvoltare personală, încă apare foarte des întrebarea: Ce este si ce NU este coaching-ul?
Pentru a răspunde pe întelesul tuturor, voi separa lucrurile. Deci …
Coaching este un termen împrumutat din sport si înseamnă “antrenament”.
Coaching-ul se refera la un parteneriat între un coach (antrenor) si clientul său, client care doreste să atingă un obiectiv anume, în sensul evolutiei sau cresterii performantei sale – în plan profesional sau individual.
Aparut în urma cu mai mult de 25 de ani si puternic influentat de succesul, peste ocean, al programarii neuro–lingvistice (NLP), coachingul a evoluat ca metoda de dezvoltare personala si, la acest moment, este o ramura de consultanta înfloritoare și foarte apreciată – cu rezultate excelente si, uneori, chiar uimitoare. Are o viziune eminamente practica si pozitiv orientată spre dezvoltarea potentialului uman.
De fapt, coachingul nu este doar o metodă, ci este un proces, al cărui scop este de a angrena și sustine clientul pe drumul creșterii performantei, al atingerii unor obiective motivante.
Coaching-ul are la baza convingerea ca orice om are in el toate resursele necesare atingerii obiectivelor benefice pe care si le poate propune. Nu se bazeaza pe conceptul de personalitate, asa cum este el formulat de psihologia academica si considera ca acest concept – desi are anumite beneficii – limiteaza viziunea asupra fiintei umane si asupra accesului la potentialul ei imens si, in mare parte, aproape intotdeauna, latent.
Exista mai multe tipuri sau sisteme de coaching – si fiecare coach isi gaseste propria sa cale de a-si conduce clientul catre telurile pozitive pe care acesta si le-a stabilit. Pentru că, deși Clientul parcurge drumul spre obiectiv el însuși, felul în care alege să-l parcurgă poartă influenta (amprenta) coach-ului.
Coaching-ul operează atât cu mintea conștientă, cat si cu subconstientul, în functie de tipul si metoda aleasă.
Astfel, se disting 2 tipuri de coaching:
1. Facilitativ: în care este facilitată „deplasarea lineară” a clientului spre atingerea cu succes a scopurilor sale. Este acel coaching conversational, care se adresează preponderent mintii conștiente, emisferei stângi și ratiunii. În general, întâlnim acest coaching sub o denumire simplă, de „coaching”, sau sub forma coachingului bazat pe elemente din psihologia cognitiv-comportamentală.
2. Transformativ: angrenează atât mintea conștientă cât și subconștientul clientului. Evolutia spre atingerea obiectivelor nu mai este lineară, ci poate fi asemeni unui „salt cuantic”, pentru că acest tip de interventie face apel la mobilizarea resurselor și puterilor ample ale subconștientului. Regăsim aici coachingul bazat pe programarea neuro-lingvistică, neuro-semantică, hipnoză ericksoniana, focusing etc.
Ce îi determina pe oameni sa apeleze la coaching?
Pornind de la această întrebare, se poate identifica o altă clasificare posibilă, utilă și poate chiar necesară. Ne gândim la:
Diversele denumiri: „business coaching, career, executive, corporate, life, health, relationship coaching”, nu se refera la tipuri diferite de coaching, ci doar la specializări (nișe) diferite. Este foarte important acest aspect: nu există diferentă, din punct de vedere al procesului sau procedurii de coaching, între nici una dintre cele enumerate. Singura diferentă este dată de tema sau subiectul abordat.
Cele mai cunoscute abordări:
Daca schimbarea pe care o initiaza psihoterapia este una de remediere, schimbarea propusa de coaching este una generativa – care opereaza cu abilitati, talente, cunoștiinte, cu scopul de a crea ceva calitativ superior. Clientul care se adreseaza unui coach are aspiratii catre ceva mai bun, are vise, dorinte sau chiar viziuni îndraznete si este în cautarea unor mijloace de a le duce la îndeplinire.
Coaching-ul este asociat cu una sau mai multe dintre dorintele importante ale unui om:
1. evolutia constienta – intelegere, autocunoastere si depasirea unor limite,
2. atingerea performantei intr-un anumit context,
3. definirea si atingerea nivelului de excelenta individuala.
În coaching accentul este pus pe identificarea resurselor pe care fiecare persoana le are si pe construirea strategiilor care sa permita atingerea telurilor pozitive dorite. In plus, de coaching pot beneficia cu succes si echipele si organizatiile.
Deci, ca si concluzie la întrebarea Ce este si ce NU este coaching-ul, Coaching înseamna performanta si succes!
Sursa inspiratie: www.mastercoach.ro
Dacă ti-a placut articolul Ce este și ce NU este coaching-ul? simte-te liber sa dai Like si share cu generozitate. Nu se stie niciodată cui îi poate schimba viata.
Și dacă ești pentru prima dată aici, te invit să citești și alte articole pe blog sau să descoperi ce pachet de coaching ti se potrivește, în pagina de produse și servicii. Ori, poate ești interesat de cursuri și/ sau de evenimente. Și, bineînteles, dacă vrei să fii la curent cu postările mele, te invit să te abonezi la newsletter aici.
Cu iubire,
Claudia – Antrenorul tău pentru întelepciune și stare de bine
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.
Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.